ELTE GPS Sp. z o.o. SYSTEMY GPS - - ELTE Sp. z o.o. -


WWW.PARKIET.COM
09:33 15.02.2002
Inwazja GPS
Tomasz Teluk

Rynek produktów Global Positioning System (GPS) rośnie z szybkością kilkuset procent rocznie. Na świecie każdego roku sprzedaje się kilkanaście milionów urządzeń tego typu. Już teraz obroty na rynku GPS przekraczają 10 mld dolarów, a w 2010 r. mają być pięciokrotnie wyższe. Podobnie jak w wypadku internetu, ojcem GPS jest Amerykański Departament Obrony, który w latach 70. stworzył system nawigacji i lokalizacji w oparciu o nowe technologie komputerowe. Dziesięć lat później, w ramach Organizacji Przestrzeni Kosmicznej i Systemów Rakietowych Sił Powietrznych USA (US Air Forces Space and Missile Systems Organization) wystrzelono w kosmos 10 pierwszych satelitów eksperymentalnych. Kluczową decyzją dla rozwoju rynku było usunięcie 1 maja 2000 r. zagłuszania sygnału satelitów, zwanego przez urzędników "ograniczonym dostępem". Dzięki temu polepszyła się dokładność wyznaczania pozycji ze 100 do 10-20 metrów, a także zwiększyła się dokładność odmierzania prędkości. W ten sposób administracja Clintona zrealizowała prezydencką dyrektywę, która zobowiązywała rząd do rozszerzenia cywilnych, handlowych i naukowych zastosowań systemu GPS na świecie. Ponadto, dodano dwa nowe sygnały cywilne oraz nowe funkcje w 18 satelitach, które zostały wystrzelone w kosmos.

Lokalizacja, informacja

Lista zastosowań cywilnych GPS jest długa i stale się powiększa. Z dobrodziejstw systemu korzystają już nie tylko wojskowi, ale także naukowcy, handlowcy oraz specjaliści przeróżnych dziedzin. GPS stosowany jest przy planowaniu budów linii rurociągowych, przy synchronizacji zegarów w bankowości i energetyce, w nawigacji platform wiertniczych, ewidencji zanieczyszczeń, budowie map obszarów skażonych, ratownictwie. Coraz śmielej z GPS korzystają rolnicy. Dzięki systemowi bardziej precyzyjne staje się dawkowanie nawozów i zbieranie informacji o plonach. Urządzenia nawigacyjne mogą stosować także służby monitorujące uszkodzenia dróg i stan nawierzchni, a także koordynujące oświetlenie tras i ewidencje obiektów. Trudno wyobrazić sobie bez GPS współczesną telekomunikację, transport, budownictwo. 100 precyzyjnych systemów GPS zakupił japoński Instytut Pomiarów Geograficznych. Sprzęt posłuży do przewidywania trzęsień ziemi. Innowacja bez granic GPS jest kołem zamachowym innowacji, przyczynia się do znacznych oszczędności oraz do wzrostu efektywności przedsiębiorstw stosujących ten system. W metropoliach USA, tam, gdzie w godzinach szczytu trzeba czekać na taksówkę nawet kilkadziesiąt minut, GPS polepszył obsługę klienta. W sieciach taksówek, które stosują system globalnej nawigacji, czas dojazdu do klienta skrócił się o połowę. Operator wie, który z wozów jest najbliżej miejsca wywołania i właśnie tam kieruje pojazd. GPS ponadto wyręcza taksówkarza w planowaniu trasy, pozwala ominąć korki i miejsca kolizji. (...)


Satelity pomagają prognozować trzęsienia ziemi

Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 9/1997

Trzęsienia ziemi są niezwykle trudne do prognozowania: występują zazwyczaj nagle, bez ostrzeżenia albo też poprzedzające je sygnały są nikłe. Najnowsze osiągnięcia nauki i techniki mogą jednakże zaprzeczyć temu stwierdzeniu. W szczególności niezwykle obiecujące wydaje się w tym względzie użycie sieci odbiorników systemu znanego jako GPS (Global Positioning System - Globalny System Lokalizacji). System ten - przypomnijmy - jest stosowany na przykład w nawigacji do określania pozycji statków, a zasadza się na komputerowej analizie sygnałów, przekazywanych z i do obiektu drogą transmisji satelitarnej. To, co robimy - powiedziała sieci CNN geofizyk Andrea Donellan - sprowadza się do satelitarnego śledzenia ruchów powierzchni naszej planety. Wyniki mówią bardzo wiele o trzęsieniach ziemi - zarówno tych, które już nastąpiły, jak i potencjalnych - i związanym z nimi ryzyku.
Andrea Donellan, która osobiście przeżyła siedem trzęsień ziemi, pracuje w słynnym Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie, w Kalifornii, a więc w samym sercu amerykańskiej krainy trzęsień. Za pomocą zwykłych sejsmometrów otrzymujemy bardzo ważne informacje o przebiegu trzęsienia - powiada - ale mając GPS możemy także obserwować zmiany, zachodzące pomiędzy katastrofami, poznając istotę zjawiska znacznie lepiej.
Choć tego nie czujemy, powierzchnia Ziemi jest w nieustannym ruchu. System GPS stanowi jakby zestaw sztucznych oczu, bez przerwy śledzących z przestrzeni kosmicznej najdrobniejsze nawet drgnięcia. W jego skład wchodzą obecnie 24 specjalne satelity. Nadawane przez nie sygnały trafiają do parabolicznych anten systemu, skąd kablem są przekazywane do odbiorników i komputerowych centrów analizy pomiarów. Jest to właściwie dopiero początek wielkiego układu GPS, który będzie w pełni funkcjonalny za około trzech lat; obecnie wokół Los Angeles istnieje 40 takich ośrodków analizy (na całym świecie jest ich 110), docelowo zaś w samej tylko południowej Kalifornii będzie ich 250.
Donellan ma nadzieję, że rozbudowa systemu GPS przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar trzęsień i powodowanych przez te katastrofy strat materialnych. Sądzi, że stanie się możliwe prognozowanie trzęsień z wyprzedzeniem, pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie nieszczęściu. Oczywiście, nie myślę, że kiedykolwiek człowiek zdoła zapobiec trzęsieniu - powiada - zjawisko to bowiem jest zbyt potężne. Ale będziemy mogli dać, na przykład, znacznie lepsze niż obecnie wskazówki budowniczym dróg i mostów czy architektom, co niewątpliwie zwiększy nasze bezpieczeństwo.
(B)


Wirtualna Polska 2002-02-04 (09:17)

Wk. Brytania: kierowcy szpiegowani satelitarnie

Być może już wkrótce kierowcy w Wielkiej Brytanii będą monitorowani przez satelitę i będą musieli dodatkowo płacić za używanie zatłoczonych dróg. Plan wykorzystania satelit w rozwiązywaniu problemów transportowych Wielkiej Brytanii złożyła rządowa komisja zintegrowanego transportu.
Autorem projektu jest profesor David Begg przewodniczący komisji, który opracował plan wyposażenia samochodów w odpowiednik lotniczej czarnej skrzynki. Umożliwią one między innymi śledzenie samochodów poprzez satelitarny system GPS. Rozwinięciem tego pomysłu jest zmniejszenie akcyzy na paliwa oraz rocznej opłaty rejestracyjnej i zastąpienie tych opłat podatkiem od używania dróg.
Użytkowanie dróg w ten sposób może zostać zróżnicowane - najdroższym byłoby korzystanie z dróg na obszarze zamieszkanych a najtańsze przez "niedzielnych" kierowców na obszarza wiejskim. W ten sposób moglibyśmy podwoić liczbę ludzi korzystających z transportu publicznego, co byłoby ekwiwalentem pięcioletniego wzrostu ruchu ulicznego. Ponadto budowa dróg kosztuje coraz więcej. Potrzebujemy takich opłat aby zredukować korki na drogach - uważa profesor Begg.
Jednym z haseł wyborczych w 1997 roku ekipy Johna Blaira była walka z nadmiernym ruchem drogowym. Jednak liczne protesty znacznie ostudziły entuzjazm rządu do wielu projektów, nawet takich jak wytyczenie specjalnego pasa tylko dla autobusów na drodze z lotniska Heathrow do centrum Londynu.
(ajg)


Wprost
artykuł z 26-06-2001

Elektroniczny przewodnik
Satelitarne urządzenia GPS rozpoczęły nową epokę w nawigacji

Gdy płynąłem w latach siedemdziesiątych w samotny rejs dookoła świata, do nawigacji wykorzystywałem sekstans, kompas i pozycje gwiazd. Powtarzając ten wyczyn dwadzieścia lat później, używałbym satelitarnych narzędzi nawigacyjnych GPS. To rewolucja - mówi kapitan Krzysztof Baranowski.
Odbiorniki GPS działają dzięki sieci 24 satelitów okrążających Ziemię w ciągu dwunastu godzin. Na każdej z sześciu orbit na wysokości ponad 20 tys. km umieszczono cztery satelity, nadające sygnał do odbiorników naziemnych. GPS był u swoich początków technologią wojskową, wykorzystywaną przez Pentagon. W wersji cywilnej wprowadzono ograniczenia, na skutek których pojawiały się błędy pomiaru rzędu nawet 100 m. Ponad rok temu Departament Obrony USA zakończył zagłuszanie sygnału cywilnego. Teraz system pracuje z dokładnością do 10-15 m. Spowodowało to gwałtowny rozwój technologii GPS i stworzyło wiele możliwości jej wykorzystania przez prywatnych użytkowników.
Urządzenia GPS pozwalają nie tylko na podawanie dokładnej pozycji geograficznej. W pamięci odbiornika możemy także zapisać współrzędne odczytanych pozycji, tworząc w ten sposób mapę trasy. Dzięki temu, jeśli zabłądzimy lub zejdziemy ze szlaku, możemy szybko znaleźć drogę powrotną. W większości urządzeń charakterystyczne punkty można też oznaczać za pomocą symboli, które potem ułatwiają orientację w terenie.
Inną zaletą GPS jest możliwość wprowadzenia współrzędnych punktu docelowego, które pozwolą wyznaczyć właściwy kurs. Jest to szczególnie przydatne podczas żeglugi na otwartym morzu, ale sprawdza się także podczas pieszych wycieczek górskich. Niektóre urządzenia wyposażono w wysokościomierz, który na podstawie pozycji geograficznej i pomiaru ciśnienia może z dość dużą dokładnością ustalić, na jakiej wysokości nad poziomem morza znajduje się turysta.
Kolejną ciekawą funkcją współczesnych urządzeń GPS jest obliczanie prędkości, z jaką się poruszamy. Ponieważ dane dotyczące położenia aktualizowane są co sekundę, po wykonaniu kilku pomiarów można określić średnią prędkość, a po wprowadzeniu odpowiednich informacji - również przybliżony czas dotarcia do celu. Z GPS korzystają nawet wędkarze. Za pomocą odbiorników z echosondą śledzą na przykład i oznaczają na elektronicznej mapie pozycje ławic ryb.
Najbardziej zaawansowaną funkcją odbiorników GPS jest możliwość śledzenia położenia obiektów na cyfrowej mapie. W pamięci nawet najtańszych satelitarnych urządzeń nawigacyjnych zmieści się mapa topograficzna całego świata.
Kierowcom zaś przydadzą się urządzenia zapamiętujące mapy drogowe. Na wyświetlaczu można obejrzeć nawet niepozorne uliczki. Wybieramy na planie miasta punkt docelowy, a GPS wskaże, jak do niego dotrzeć. Poza Stanami Zjednoczonymi na takie udogodnienia mogą jednak liczyć jedynie mieszkańcy kilku krajów Europy, m.in. Niemiec, Austrii i Beneluksu.
Mimo że w Polsce sprzedaje się rocznie około tysiąca odbiorników GPS, nie licząc modeli sprowadzanych indywidualnie oraz fabrycznie montowanych w samochodach, nie można u nas korzystać z cyfrowych map drogowych. Żadna z firm produkujących urządzenia do satelitarnej nawigacji nie zdecydowała się na ich stworzenie. - Nasz rynek nie jest jeszcze dla nich wystarczająco atrakcyjny, by w niego inwestować - mówi Tomasz Wolnik z krakowskiej firmy Horyzont, jednego z największych dystrybutorów urządzeń GPS w Polsce. W tym wypadku rozwiązaniem może być jedynie podłączenie GPS do komputera z programem Microsoft Autoroute 2001, który na podstawie odczytów satelitarnych pokazuje na monitorze naszą pozycję, pokonywaną trasę i kierunek jazdy.
Opracowanie odpowiednich map nie powinno być problemem dla firm kartograficznych. Najwięksi producenci urządzeń GPS - Garmin i Magellan - nie chcą jednak udostępniać swoich technologii i specyfikacji technicznych innym.
Coraz większą popularność zyskuje system zdalnego nadzorowania trasy pojazdów. Nadajniki GPS, pozwalające na przykład na określenie pozycji skradzionego samochodu, wykorzystują firmy ochroniarskie poszukujące zaginionych aut i policja. Urządzenia te mają własne źródła zasilania, ich pracy więc nie przerywa odłączenie akumulatora. Poza tym nawet właściciel samochodu nie wie dokładnie, gdzie zamontowano nadajnik. Producenci chwalą się, że odnajdywanych jest ponad 95 proc. skradzionych pojazdów wyposażonych w GPS.
Technologię GPS wykorzystują firmy transportowe. Osoba odpowiedzialna za spedycję może w każdej chwili zobaczyć na ekranie monitora, gdzie znajduje się dany pojazd. Ułatwia to koordynowanie załadunku i zorganizowanie transportu, a także wyeliminowanie nieuczciwych kierowców, którzy zbaczają z trasy, załatwiając po drodze prywatne sprawy, albo nie przestrzegają wymaganych przerw na wypoczynek. Instalacja nadajnika usprawnia też nadzór transportu cennych ładunków.
Jeszcze przed kilku laty na zakup odbiornika GPS mogli pozwolić sobie nieliczni. Była to technologia militarna, objęta zakazem eksportu do wielu krajów, w tym do Polski. Poza tym najprostsze, a co za tym idzie - niezbyt dokładne urządzenia kosztowały od kilku do kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Były przy tym dość duże. Ze względu na wygodę pierwszy sprzęt GPS przeznaczony dla klientów indywidualnych montowano głównie na statkach. Nie znalazł on natomiast zastosowania w samolotach - między innymi dlatego, że sprawnie funkcjonował tylko w pojazdach, które nie przekraczały 160 km/h.
Z roku na rok technologia GPS zdobywała coraz większe grono sympatyków i użytkowników. W związku z tym spadały ceny oferowanych urządzeń. Najtańsze kosztują obecnie około 900 zł. Nikogo nie dziwi już widok turysty, który na górskim szlaku zamiast mapy wyjmuje z plecaka małe elektroniczne urządzenie do nawigacji satelitarnej.
Zaledwie cztery lata po udostępnieniu technologii GPS cywilom odbiorniki zostały zminiaturyzowane. Najmniejsze mieszczą się w zegarku. W przyszłym roku czeka nas kolejna fala miniaturyzacji, bo w Stanach Zjednoczonych wprowadzono wymóg instalacji odbiorników GPS we wszystkich telefonach komórkowych sprzedawanych w tym kraju.

Michał Karpiński


Gazeta.pl > Wyborcza > Gospodarka
Unia Europejska sfinansuje program Galileo

zbig, Reuters (26-03-02 18:26)

Unia Europejska sfinansuje budowę własnego systemu nawigacji i lokalizacji satelitarnej Galileo, alternatywnego wobec amerykańskiego Global Positioning System (GPS) - postanowili we wtorek ministrowie UE. Galileo ma kosztować kilka miliardów euro
Ta decyzja oznacza "tak" dla Galileo - oznajmił na konfernecji w Brukseli komisarz transportu UE Loyola de Palacio. UE, mimo wcześniejszych obiekcji kilku członków, zgodziła się przeznaczyć na program 450 mln euro. Kwota ta, wraz z przeznaczonymi już wcześniej 100 mln euro i dodatkowymi 550 mln euro, które na system wyda Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), wystarczy, by system rozwijać przez parę najbliższych lat.
Cała wartość programu Galileo szacowana jest na 3,4-3,6 mld euro. Firmy zaangażowane w projekt - m.in. Airbus czy Eutelsat - twierdzą, że program stworzy grubo ponad 100 tys. nowych miejsc pracy. Państwa europejskie liczą, że po kilkuletniej fazie tworzenia fundamentów systemu, w proces jego uruchamiania zaangażują swe fundusze firmy prywatne, pokrywając dwie trzecie wydatków.
Założeniem programu jest stworzenie w przestrzeni kosmicznej (24 tys. km nad ziemią) sieci 30 satelitów telekomunikacyjnych. Będą one umożliwiać lokalizowanie obiektów na ziemi i służyć do usług nawigacyjnych, niezbędnych dziś w licznych dziedzinach światowej gospodarki. Obecnie największym i najpopularniejszym takim systemem na świecie jest amerykański GPS. Amerykanie umożliwiają bezpłatne korzystanie z GPS, Europę drażni jednak fakt, że niepodzielną kontrolę nad systemem sprawuje amerykańska armia. W grudniu 2001 r. pojawiły się bardzo poważne wątpliwości czy Galileo w ogóle powstanie. Państwa sceptycznie odnoszące się do programu - przede wszystkim Wielka Brytania, Niemcy i Holandia - konsekwentnie odmawiały bowiem przekazania na program publicznych funduszy. Ostatecznie zwolennikom projektu - w tym najbardziej entuzjastycznym Francji, Włochom i Hiszpanii - udało się jednak przekonać oponentów, że Galileo ma ekonomiczny sens, nakręci koniunkturę w sektorze high-tech i usługach telekomunikacyjnych, a prace nad nim będą stymulowały postęp technologiczny w Europie.
- Tylko stworzenie własnego, cywilnego systemu gwarantuje Europejczykom korzystanie i rozwijanie nawigacji satelitarnej na odpowiednich dla nich warunkach - przekonuje w oświadczeniu francuski minister transportu Jean-Claude Gayssot. - Pozwoli to Unii Europejskiej uwolnić się od zależności od amerykańskiego GPS.


SYSTEMY GPS - Strona główna

Na skróty:

Linki do innych stron zawierających informacje na temat działania systemu GPS


Skróty: aELTE GPS * bELTE GPS * cELTE GPS * dELTE GPS * eELTE GPS * fELTE GPS * gELTE GPS * hELTE GPS * iELTE GPS * jELTE GPS * kELTE GPS * lELTE GPS * mELTE GPS * nELTE GPS * oELTE GPS * pELTE GPS * qELTE GPS * rELTE GPS * sELTE GPS * tELTE GPS * uELTE GPS * vELTE GPS * wELTE GPS * xELTE GPS * yELTE GPS * zELTE GPS * aaELTE GPS * abELTE GPS * acELTE GPS * adELTE GPS * aeELTE GPS * afELTE GPS * agELTE GPS * ahELTE GPS * aiELTE GPS * ajELTE GPS * akELTE GPS * alELTE GPS * amELTE GPS * anELTE GPS * aoELTE GPS * apELTE GPS * aqELTE GPS * arELTE GPS * asELTE GPS * atELTE GPS * auELTE GPS * avELTE GPS * awELTE GPS * axELTE GPS * azELTE GPS * aSYSTEMY GPS * bSYSTEMY GPS * cSYSTEMY GPS * dSYSTEMY GPS * eSYSTEMY GPS * fSYSTEMY GPS